Łącząc pokolenia - skuteczna komunikacja w świecie HoReCa
Dzień 1. Podstawy skutecznej komunikacji międzypokoleniowej w służbie zdrowia
1. Komunikacja – podstawy:
· komunikacja interpersonalna – proces komunikacji;
· sposoby komunikacji – werbalna i niewerbalna;
· narzędzia stosowane w komunikacji: parafraza, aktywne słuchanie, odzwierciedlenie, podsumowanie, komunikat „ja” i komunikat „ty”, dźwięki paralingwistyczne.
2. Czynniki odgrywające ważną rolę w komunikacji, tj.: akcentowanie, płynność wypowiedzi, parafrazowanie i inne.
3. Komunikacja między pokoleniami BB,X,Y,Z:
· czego w komunikacji oczekują ode mnie inne pokolenia;
· blokady utrudniające porozumienie na płaszczyźnie myśli i zachowania;
· jak projektować i dostosować przekaz z uwzględnieniem różnic międzypokoleniowych?
· informacja zwrotna w praktyce: feedback vs. feedforward
4. Bariery komunikacyjne w pracy z pacjentem - rozpoznawanie i eliminacja barier komunikacyjnych.
5. Aktywne słuchanie:
· wyjaśnienie skutecznych metod aktywnego słuchania w kontekście pracy zespołowej;
· trening praktycznych umiejętności aktywnego słuchania, w tym dopytywania, podsumowywania i odzwierciedlania.
6. Komunikacja niewerbalna i jej znaczenie w komunikacji - postawa, mimika, gesty, dystans, ton głosu/brzmienie.
7. Kluczowe zasady skutecznej komunikacji.
Dzień 2: Zaawansowane techniki komunikacyjne i dyplomacja w służbie zdrowia
1. Etapy budowania relacji - poznawanie i stosowanie 4 etapów budowania relacji.
2. Dyplomacja w komunikacji - umiejętność stosowania dyplomacji w trudnych sytuacjach komunikacyjnych.
3. Ukryte poziomy komunikatów:
· odczytywanie ukrytych treści w wypowiedzi rozmówcy;
· model 4 płaszczyzn komunikacyjnych wg Von Thun’a;
· praktyczne sposoby na dobrą komunikację z różnymi pacjentami.
4. Zwroty, których należy unikać w komunikacji z pacjentami.
5. Precyzja odbioru komunikatu.
6. Podsumowanie i zamykanie:
· podsumowanie kluczowych zagadnień omawianych podczas szkolenia;
· zapewnienie przestrzeni dla uczestników do dzielenia się swoimi refleksjami i wnioskami.