Komunikacja wewnętrzna w placówce medycznej
1. Metody efektywnej komunikacji w placówce medycznej:
· identyfikacja przeszkód występujących w komunikacji międzyludzkiej i sposoby ich opanowania;
· rozróżnianie informacji od interpretacji oraz zachowań od intencji;
· komunikacja niewerbalna - znaczenie postawy, gestów, mimiki, tonu głosu;
· sztuka aktywnego słuchania;
· umiejętność stawiania skutecznych pytań;
· metody wpływające na poprawę relacji z pacjentem i jego rodziną;
· techniki rozwiązywania trudnych sytuacji w komunikacji z pacjentem;
· sztuka radzenia sobie z obiekcjami.
2. Wewnętrzne techniki komunikacji:
· metody rozwijania poczucia własnej wartości;
· samoocena i jej wpływ na relacje międzyludzkie.
3. Rozpoznawanie stylów zachowań:
· umiejętność podejścia indywidualnego do różnych typów osobowości pacjentów.
4. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w placówce medycznej.
5. Podstawowe czynniki wywołujące stres:
· stres i przyczyny jego powstawania;
· różne typy osobowości i reakcja na stres;
· poziom stresu – rozróżnienie stresu pozytywnego i negatywnego;
· różne oznaki stresu w poszczególnych sferach życia – myślenia, zachowania, emocji i ciała.
6. Psychologiczne uwarunkowania radzenia sobie ze stresem:
· osobowość „odporna” na stres;
· poznawcze i temperamentalne uwarunkowania odporności na stres.
7. Strategie radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym:
· jak sobie radzić ze stresem.
8. Stres – drogowskazem do działania:
· analiza i wykorzystanie stresu (negatywnych emocji) jako sygnał do poprawy jakości życia;
· techniki skutecznego radzenia sobie ze stresem na polu zawodowym i osobistym.