Komunikacja wewnętrzna w zespole pracowników
1. Metody efektywnej komunikacji w zespole pracowników:
· identyfikacja przeszkód występujących w komunikacji międzyludzkiej i sposoby ich opanowania;
· rozróżnianie informacji od interpretacji oraz zachowań od intencji;
· komunikacja niewerbalna: znaczenie postawy, gestów, mimiki, tonu głosu;
· sztuka aktywnego słuchania;
· umiejętność stawiania skutecznych pytań;
· rola empatii w skutecznej komunikacji międzyludzkiej.
2. Wewnętrzne techniki komunikacji:
· metody rozwijania poczucia własnej wartości;
· samoocena i jej wpływ na relacje międzyludzkie.
3. Rozpoznawanie stylów zachowań:
· umiejętność podejścia indywidualnego do różnych typów osobowości klientów i współpracowników;
· umiejętność łagodzenia konfliktów w zespole w oparciu w oparciu typ osobowości;
· umiejętność rozwiązywania problematycznych sytuacji w oparciu o typ osobowości.
4. Podstawowe czynniki wywołujące stres:
· stres i przyczyny jego powstawania;
· różne typy osobowości i reakcja na stres;
· poziom stresu – rozróżnienie stresu pozytywnego i negatywnego;
· różne oznaki stresu w poszczególnych sferach życia – myślenia, zachowania, emocji i ciała.
5. Strategie radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym:
· osobowość „odporna” na stres;
· jak sobie radzić ze stresem;
· analiza i wykorzystanie stresu (negatywnych emocji) jako sygnał do poprawy jakości życia;
· techniki skutecznego radzenia sobie ze stresem na polu zawodowym i osobistym.