Prawa i obowiązki pracowników placówki medycznej czyli jak uchronić się przed najczęściej popełnianymi błędami
1. Prawa pacjenta i odpowiadające im prawa personelu:
· jak rozmawiać i informować pacjentów o ich prawach.
· jak wykorzystać wiedzę o prawach pacjenta do egzekwowania swoich praw (personelu placówki medycznej).
2. Pacjent roszczeniowy:
· jak reagować, gdy pacjent chce wymusić niezgodne z prawem/nienależne mu świadczenia/działania? (np. naleganie na przyjęcie po godzinach czy domaganie się skierowania na niezasadne badania);
· agresja słowna – jak powstrzymać krzyk i wulgarny język.
3. Organizacja przyjęć pacjentów:
· konflikty kolejkowe przy rejestracji – jak rozładowywać „napięte” sytuacje;
· jak egzekwować prawidłowe skierowania i inne dokumenty;
· podawanie danych przez pacjentów, wywoływanie pacjenta do lekarza – jak to robić uprzejmie i zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych.
4. Dostęp do dokumentacji medycznej:
· zasady, kwestia informacji o stanie zdrowia i dokumentacji – nowe przepisy.
5. Odmowa wykonania świadczeń przez personel medyczny.
6. Godność i intymność pacjenta i personelu:
· wady i zalety obecności w czasie udzielania świadczeń innych osób, obecność studentów w trakcie badania - jak namówić na to pacjenta;
· jak rozmawiać z pacjentem na tematy intymne – od rejestracji po gabinet lekarski,
- czego nie robić: jakie działania/zachowania/słowa ze strony pracowników placówki medycznej są odbierane przez pacjentów jako „obdarcie” z intymności.
7. Różne trudne przypadki:
· opiekun pacjenta jest pod wpływem alkoholu;
· propozycja korupcyjna;
· nagrywanie czynności personelu;
· pacjent grozi złożeniem skargi, np. do NFZ;
· rodzina nie chce odebrać pacjenta ze szpitala,
· pobieranie opłat za świadczenia - gdy pacjent odmawia zapłaty lub kwestionuje wysokość opłaty;
· udzielanie informacji o stanie zdrowia przez telefon lub Internet.
8. Kontrola NFZ, wojewody, Ministra Zdrowia lub innego podmiotu uprawnionego – omówienie konkretnych sytuacji:
· jak się ma zachować personel placówki;
· co powiedzieć pacjentom.