Warsztaty z zakresu kompetencji społecznych właściwych dla komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami
1. Integracja - znaczenie początkowej fazy kontaktu w budowaniu relacji.
2. Komunikacja w procesie pomagania:
· specyfika komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami;
· budowanie motywacji personelu do przestrzegania zasad komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami;
· techniki wzmacniające kontakt z pacjentem z rożnych grup szczególnych potrzeb;
· poziomy słuchania, słuchanie aktywne.
3. Autoprezentacja i zaufanie.
4. Motywowanie do współdziałania - narzędzia zbierania i przyjmowania informacji.
5. Asertywność i granice w pomaganiu:
· podstawowe komunikaty sprzyjające postawie asertywnej: komunikat ja, parafraza, zdarta płyta oraz zachowanie spójności między komunikatem werbalnym i pozawerbalnym;
· informacja zwrotna;
· standard stawiania granic;
· algorytm odmawiania - czego boimy się odmawiając, zwroty ułatwiające i utrudniające przyjęcie odmowy, warunkowa zgoda jako alternatywa w sytuacjach, gdy trudno odmówić;
· asertywne wyrażanie i przyjmowanie krytyki, demaskowanie aluzji;
· przyjmowanie i wyrażanie pochwały.
6. Trening modelujący zachowania w granicach akceptowalnych społecznie oraz eliminujący m.in. zachowania agresywne i przemocowe.
7. Typologia komunikacyjna:
· testy osobowościowe;
· omówienie charakterystycznych zachowań poszczególnych typów osobowości;
· wypracowanie wzorców z poszczególnymi typami osobowości.
8. Empatia jako podstawowy element skutecznej komunikacji pacjentami ze szczególnymi potrzebami.
9. Warsztat zwiększający umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
10. Trudne sytuacje - sposoby i możliwości radzenia sobie w trudnych sytuacjach komunikacyjnych i społecznych:
· co nas stresuje;
· walka, poddanie się, radzenie sobie, zarządzanie stresem;
· bilans zysków i strat w stresie;
· sposoby radzenia sobie ze stresem;
· praca z ciałem – masaż, relaksacja
· praca z umysłem – wizualizacja, medytacja, trening autogenny, body-scan;
· radzenie sobie w sytuacji stresowej.
11. Warsztat podstawowych umiejętności i kompetencji z zakresu rozwoju emocjonalnego i społecznego.